Binnenkort!

Beweging. De hele wereld beweegt. Onze maatschappij beweegt, En wij bewegen natuurlijk gewoon mee met veranderingen in samenleving en tijd. Met ons is ook het world wide web in beweging. Websites komen en gaan. Ontwikkeling houdt nooit op, en met die ontwikkeling zien we trends opstaan, populariteit verwerven en weer vallen. Ze zijn per definitie niet constant. Sommige blijven bestaan om een nieuwe standaard te vormen, anderen verdwijnen naar de achtergrond. Soms komen oude ideeen terug in een nieuw jasje en soms heeft de technologie een stap genomen waardoor nieuwe mogelijkheden ontstaan die voorheen nog nooit gezien of geprobeerd zijn. Het internet is geen uitzondering.

De toekomst van nu

Wanneer je googled op de huidige trends in de wereld van webdesign, of überhaupt op de trends die men momenteel over webdesign verwacht, dan komen er tientallen artikelen naar boven. Er zijn lijsten die beweren de trends voor het komende jaar te voorspellen of die juist huidige trends bespreken. Sommige onderwerpen vallen op, ze komen vaak terug en lijken echt de aandacht te vragen. Van deze vaak terugkomende trends heb ik er een paar uitgezocht om een plek te geven in enkele meer specifieke blogitems, waar deze de eerste van is.

In deze tekst zal ik kort samenvatten welke individuele punten er behandelt zullen worden waarna ieder van deze zogenaamde ‘trends’ in de komende weken ook hun eigen blogitem zullen krijgen, zodat ik dieper op de voor- en nadelen van elke trend in kan gaan. Op deze manier hoop ik een leuke lijst te kunnen presenteren met interessante en meer diepgaande blogs in de nabije toekomst.

De grote vier

Allereerst zal ik HTML5 aanstippen. De nieuwste en nog niet helemaal afgewerkte versie van HTML die een hoop nieuwe functionaliteiten bevat en zijn voorganger verbeterd. Dankzij HTML5 zijn er een aantal nieuwe dingen mogelijk in het webdesign die voorheen nog weinig te zien waren, om nog niet te spreken van de betere ondersteuning voor webapplicaties.

Leuk om op te merken is misschien dat het jaar waarin deze nieuwe versie van de HyperText Markup Language startte, 2012, al een poosje geleden is. Dat laat nog maar eens zien hoe lang het soms duurt voor zelfs het internet om een nieuwe standaard aan te nemen of over te stappen.

Naast HTML5 zal ik het gaan hebben over een techniek die Responsive Webdesign heet. Indien u onze website al eens heeft doorgelezen zult u weten dat wij bij Eclipse Design veel gebruik maken van deze manier van ontwerpen. Responsive webdesign houdt in dat een website gemakkelijk meeschaalt met een beeldscherm en dus de consistentie van een website verbeterd. Het gevoel van een website zal stabiel blijven, zelfs al wordt hij bekeken op een ander apparaat dan een computer of laptop, zoals een iPhone. Deze benadering van webdesign is nog niet zo heel oud en werd vier jaar geleden voor het eerst benoemd. Het ‘jaar van Responsive Webdesign’ (2013) is al voorbij, maar de meeste mensen zijn het erover eens dat deze manier van werken alleen maar zal doorgroeien als trend in 2014.

Flat design zal als derde onderwerp aan bod komen. Het ‘ontwerpen zonder franjes’ is een echte trend die niet alleen in websites, maar ook in logo’s en interfaces terugkomt. De originele stijl stamt uit de jaren 40/50 en wordt wel de ‘Zwitserse stijl” genoemd. De geschiedenis herhaalt zich

wanneer Microsoft in 2006 de Zune media player uitbrengt. Met de opgedane kennis tijdens en na het produceren van het apparaat volgt hierop de Windows Phone 7. Hierin komt het Flat Design voor het eerst weer echt duidelijk naar voren; grote, felle vormen met simple typografie en ‘platte’ icons zonder schaduw. Microsoft noemt de stijl ‘Metro’, in het web krijgt het de naam Flat Design. Een kleine kanttekening is ook hier wel interessant. Flat Design was waarschijnlijk nooit zo populair geworden zonder de invloed en opmars van het Responsive Webdesign. Immers, zware texturen en plaatjes duren langer om te laden en mooie icons worden vaak minder leesbaar wanneer je ze verkleint. Flat design bood een van de oplossingen.

Gelinkt aan Flat Design, en gebundelt in dezelfde blog, zal ik non-boring typografie even aanstippen. Een trend die veel parellellen vertoont met Flat Design en in elk geval via het meer platte medium op een eigen podium is geklommen.

Als laatste is er een trend die Parallax-scrolling heet en eigenlijk twee volledig aparte technieken samenvoegt. De single-page websites, die alle content van hun
website op een enkele pagina laten zien, en een techniek uit de game-wereld die het eigenlijke parallax-scrollen introduceert. In de jaren 80 was Parallax-scrollen een techniek populair in game design. Het was een manier van animeren waarbij voorgrond en achtergrond met verschillende snelheden bewogen om zo de illusie van diepte in de animatie te creëeren. Nu, vooral met de komst van HTML5 heeft het webdesign de mogelijkheid om deze grafisch zware optie ook in single-page websites te gebruiken. Het resultaat is zonder meer indrukwekkend om te zien en laat zeker

een blijvende indruk achter bij de bezoeker. Een trend die niet voor iedereen is, maar wanneer goed gebruikt een fantastisch stuk gereedschap kan zijn voor memorabel design.

Uiteindelijk

In conclusie zijn dit dus vier blogs in de nabije toekomst met de onderwerpen HTML5, Responsive Webdesign, Flat Design (met een cameo van non-boring typografie) en als laatste de visueel indrukwekkende Parallax-scrolling techniek. Ik kijk ernaar uit voor u dieper in deze onderwerpen te duiken!

Accepteer voorkeuren, statistieken cookies om deze video te bekijken.
Ondersteuning

Zoek en vind

Met onderstaande zoekveld kunt u door onze hele website heen zoeken.

Go!





Of

Domeinnaam registreren

Met onderstaande zoekveld kunt u de beschikbaarheid van een domeinnaam controleren.

×

Inloggen Klantenportaal

Inzage in uw facturen, offerte's en lopende projecten.

×