HTML5: de Nieuwe Generatie

Eindelijk heeft HTML5 de status van web-wijde trend behaald, en is de eerste trend die ik uitgebreid zal bekijken. Na een aanloop van enkele jaren lijkt de update voor de HyperText Markup Language eindelijk voeten aan de grond te hebben gekregen en begint het zijn ware aard te laten zien in de vele mogelijkheden die het te bieden heeft. Nieuwe technologieën en ideeën geven het web nieuwe impulsen en initiatieven in vormgeving, iets waar we natuurlijk wel dankbaar voor mogen zijn.

Waar hebben we het eigenlijk over?

HTML5 is de nieuwste standaard van HTML. Sinds de vorige versie, HTML 4.01 uit 1991, is het internet erg veranderd en dus kon het deze vernieuwing na ruim twintig jaar wel gebruiken. De ge-update taal is schoner en veelzijdiger met meer functionaliteiten en mogelijkheden. Het is standaard-gedreven, met als een van de uitgangspunten dat er geen oplossingen meer voor elke webbrowser apart gezocht moeten worden, een antwoord op moderne behoeftes en verwachtingen van websites.
Het is een taal die bedoelt en ontworpen is om niet alleen HTML4, maar ook striktere talen en specifieke benaderingen van (bijvoorbeeld) HTML te vervangen.

Zo hoopt het een efficiëntere manier van werken te bevorderen. HTML5 wordt ook vaak in één adem genoemd met CSS3 en JavaScript, twee talen die in nauw verband met de nieuwe standaard samenwerken en waarnaar vaak als pakket wordt gerefereerd.

Vanaf het begin was het doel al om externe plug-ins, zoals Flash te verminderen, errors gemakkelijker handelbaar te maken en meer apparaat-onafhankelijk te worden. Nog een opmerkelijk doel was het streven om het ontwikkelingsproces zichtbaar voor het publiek te houden, hoewel het onduidelijk is in hoeverre dit laatste is gelukt.
Wat hier misschien mooi op aansluit is het feit dat de eenvoudigheid in het bouwen van een HTML5-webpagina er wel voor zorgt dat de content op een natuurlijke manier meer beschikbaar is. Op die manier is het delen van (bron)code op alle levels gemakkelijker, en dat is zeker iets dat het internet kan waarderen.

Nieuwe techniek

Natuurlijk heeft HTML5, als nieuwe versie van een zo veel gebruikte standaard, een hele hoop nieuwe technische snufjes die misschien te

ingewikkeld zijn om zo maar even op te schrijven. Het is onder anderen specifiek ontworpen om rijke content aan te bieden zonder dat extra plug-ins nodig zijn. Deze versie van HTML kan allerlei dingen aan, van animatie tot grafische innovaties tot muziek en filmpjes. Het is zelfs te gebruiken voor meer ingewikkelde web-applicaties.
Ook is het cross-platform, wat zo veel betekent als dat het niet uitmaakt of er wordt gecodeerd voor de PC, een tablet of een smart Phone, het werkt altijd. Dit geld ook voor verschillende besturingssystemen. De code voor een cross-platform website kan

vervolgens gebruikt worden als referentie  voor projecten die volledig zijn gebaseerd op Android, Windows of iOS.
Dankzij deze nieuwe elementen is het gemakkelijker om multimedia en zwaar grafisch content in het web te integreren zonder die derde-partij plug-ins te moeten gebruiken.

De nieuwe standaard

Als je de laatste versie van iets bent, is het natuurlijk wel de bedoeling van degene die je hebben ontwikkelt dat je de nieuwe standaard wordt, hoewel dit niet altijd de uitkomst hoeft te zijn. Bij HTML5 lijken de ontwikkelaars echter in hun opzet te zijn geslaagd, zelfs al is de taal nog niet helemaal af.
Het grootste voordeel van deze laatste ontwikkelingen lijkt toch echt te zijn dat  talen en programma’s als Flash, Silverlight of Flex niet langer nodig zijn. Deze plug-ins kosten veel tijd om te ontwikkelen en maken de websites complexer dan nodig. Dat men nu geïntegreerde video’s, audio, hoge kwaliteit afbeeldingen, grafieken en animaties kan gebruiken zonder plug-ins is nog voordeliger geworden na de aankondiging van Adobe en Google om niet langer Flash te ondersteunen in mobiele apparaten.
Dat is echter niet het enige. HTML5 heeft ook een schonere en meer overzichtelijke code die van pagina tot pagina een beter consistentie heeft in vergelijking met het oude HTML. Daardoor heeft het een hogere toegankelijkheid. Het wordt designers en ontwikkelaars makkelijk gemaakt om de code te begrijpen, te leren en te gebruiken.

Daarnaast kan HMTL5 gebruik maken van iets dat ‘offline applicatie caching’ heet. Normaal gesproken kun je op het knopje ‘een pagina terug gaan’ drukken, maar de pagina zal niet meer laden wanneer het internet is weggevallen. Hetzelfde gebeurd wanneer je weer een pagina vooruit gaat. Met HMTL5 is er een oplossing gevonden. Terwijl de website gebouwd wordt, kan er specifiek gezegd worden welke bestanden de browser moet opslaan. Zodra dat is gebeurd, kan de pagina ook worden bezocht wanneer er geen internet beschikbaar is. Het zal de website zelfs sneller laten laden  en druk op de server verminderen wanneer er wel een verbinding is. In dezelfde trend is er de ‘client-side database’ die eigenlijk de beruchte ‘cookies’ vervangt terwijl het minder laad-tijd vergt. Het is geen permanente database, maar kan toch gestructureerde data opslaan aan de kant van de bezoeker, waardoor de druk op servers ook weer vermindert.
Over bezoekers gesproken, HTML5 maakt geo-locatie direct beschikbaar voor welke compatibele browser-gebaseerde applicatie dan ook. Bekijken waar bezoekers vandaan komen is dus erg gemakkelijk te checken met HTML5.

Ook staat HTML5 niet alleen. CSS3 staat ernaast en wordt ook vaak in de term meegenomen. Maar wat is nou zo mooi aan de vernieuwde vorm van Cascading Style Sheets? Net als HTML5 is CSS3 een nieuwe herhaling van de bekende CSS, opnieuw toegespitst op de moderne vraag. Binnen enkele regeltjes code kunnen nu vele functies zoals afgeronde hoeken, schaduwen en animaties worden gerealiseerd, in plaats van het intensieve eerdere proces. De fun-factor wordt hiermee vergroot en maakt het ontwikkelen van zulke kenmerken leuker, zodat ontwikkelaars hun echt harde werk op andere punten kunnen inzetten. Daarmee blijven websites lichtgewicht en zijn er minder extra bestanden en plaatjes nodig en laad de website dus veel sneller, waardoor de

gebruikerservaring stukken beter wordt.
De combinatie CSS3 en HTML5 maakt dingen mogelijk die nog nooit eerder vertoond zijn. Dynamische ontwerpen met animatie en prachtige effecten in-browser, bijvoorbeeld, zoals het Parallax scrollen waar we het later over gaan hebben.

Als laatste wijs ik erop dat HTML5 goedkoper is dan de concurrent, op verschillende manieren. De cross-platform functie, bijvoorbeeld, die een aantal apparaten in één klap te bereiken maakt en er dus voor zorgt dat er geen geld nodig is om meer websites of applicaties te bouwen.
Dan zit er nog een SEO-voordeel in, aangezien alle backlinks naar één enkele plaats verwijzen. Applicaties kunnen ingezet worden als lokale web-applicaties en ook in webbrowsers bekeken worden.

Al bij al is het ook, zoals al eerder gezegd, sneller te leren, te ontwikkelen,  bespaard het op een hoop punten tijd….En daarmee geld.

….Of niet?

HTML5 is een geval van een ‘werk in uitvoering’. Het mag dan stabiel en betrouwbaar genoeg zijn en heeft al steun in de meeste browsers…

Maar enkel de meest moderne daarvan. Lees: alle browsers behalve Internet Explorer. Zelfs IE9 ondersteunt enkel de basis functies, en dat zou potentiele klanten kunnen vervreemden wanneer je te veel op HTML5-eigen functies leunt.
Daarnaast is de taal nog in ontwikkeling en kan technisch gezien nog veel veranderingen aan elementen doormaken voordat het af is, wat nog wel een paar jaar kan duren. Gelukkig is het wel klaar voor gebruik natuurlijk, maar voor nu lijkt de meest verstandige optie om websites te maken die geschreven zijn voor oudere browsers, misschien met enkele speciale verassingen voor gebruikers die een meer moderne webbrowser hebben.
Helaas blijft er het risico later dingen te moeten veranderen of repareren, waardoor de

code mogelijk wat van zijn overzichtelijkheid verliest en daarmee een van de belangrijkste uitgangspunten van HTML5: de stroomlijning van de taal.

Nog een lelijk probleempje binnen HTML5 is het identificeren van media. Rijke media moet worden gecomprimeerd in bestandstypen…En die willen nog wel eens anders zijn voor verschillende browsers. Je hebt bijvoorbeeld mp3 nodig voor webkit browsers (safari, chrome) en ogg voor mozilla (firefox) browsers. Dat vergt weer meer tijd en is erg vervelend, maar wie weet? Misschien wordt dit probleem snel opgelost.

Dan is er nog het feit dat mensen de android/apple apps (native apps) goed kennen en veel gebruiken, een vergelijkbare markt voor HTML5 bestaat (nog) niet. Er is nog een groot gebrek aan verschillende HTML5-apps en vele niches die gevuld moeten worden.

Als voordeel zit daaraan dat bedrijven de eerste kunnen zijn om een bepaald gat op te vullen, minder is echter dat het daarom moeilijker en duurder is vanwege de nieuwheids-factor. Ook kost het meer tijd om een plan te ontwikkelen voor het implementeren en distribueren van een HTML5-app….Om maar niet van markt en verkoop te spreken.
Al met al heeft onder anderen Mark Zuckerberg (oprichter Facebook) gezegd dat HTML5 simpelweg nog niet volwassen genoeg is om op te boksen tegen de native app. Momenteel wordt het mobiele web (waartoe ook de HTML5 sites en apps behoren) gezien als een manier om klanten te verwerven, terwijl native apps iets zijn om klanten te behouden.

De grote concurrent

Anno 2014 is de grootste concurrent van vooral de HTML5 app nog steeds iets dat men de native app noemt. Native apps zijn perfect voor degene die het eindproductvolledig in de hand willen hebben. Het is volledig aan te passen op welke manier dan ook zodat het perfect bij de vraag van een klant past. Ook worden ze lokaal gecacheert op een manier die stabieler en betrouwbaarder is dan HTML5, alle niet-web afhankelijke functies zijn altijd beschikbaar, anytime, anywhere.

Ook beter dan HTML5 maakt de native app gebruik van dingen op het apparaat zelf, zoals de camera, kalender, GPS, microfoon etc. Bedrijven kunnen daar creatieve dingen mee doen.
Een van de grootste nadelen van de native app is dat wel hij erg duur is om te maken. Goed voor de creatieve controle, maar slecht voor de portemonnee omdat de codering duurder is en meer tijd kost. Voor veel bedrijven die net van start gaan is het bouwen van een native app die functioneert op welk apparaat dan ook zo duur dat het vaak niet eens geprobeerd wordt.

Tenslotte

HTML5 is dus de nieuwste, algemene coderingstaal in het web, bedoelt om dingen eenvoudiger en meer onafhankelijk te maken door verschillende andere talen en plug-ins te vervangen en te verenigen.
Het slaagt in de meeste dingen die bij het uitgangspunt horen, maar is nog in ontwikkeling en wordt niet altijd door browsers ondersteund. De native app is bekender en meer vertrouwd maar de vernieuwde taal heeft zijn lage kosten mee. En uiteindelijk kan het de klant waarschijnlijk weinig schelen of zijn of haar mobiele ervaring app- of web-gebaseerd is. Zolang het moeiteloos en vloeiend werkt, details onthouden worden en de ervaring niet onderbroken is alles goed.

En HTML5…Lijkt nog steeds de toekomst te worden. Voordelen stijgen boven de nadelen uit, het wordt steeds meer gebruikt, en met de tijd zal het alleen maar stabieler worden om een nog betere ervaring aan te bieden voor gebruikers en ontwikkelaars. Een mooie stap vooruit!

Accepteer voorkeuren, statistieken cookies om deze video te bekijken.
Ondersteuning

Zoek en vind

Met onderstaande zoekveld kunt u door onze hele website heen zoeken.

Go!





Of

Domeinnaam registreren

Met onderstaande zoekveld kunt u de beschikbaarheid van een domeinnaam controleren.

×

Inloggen Klantenportaal

Inzage in uw facturen, offerte's en lopende projecten.

×