Wat is een landingspagina?

Wat is een landingspagina?

Heb je wel eens het advies gekregen om een landingspagina op te zetten op je website? Een landingspagina kan je helpen om meer uit je website te halen. Maar wat is een landingspagina nu eigenlijk precies en hoe kun je hier voordeel uit halen?

Een landingspagina is een pagina op je website die specifiek ingericht is voor bezoekers die binnenkomen (landen) op die pagina. De bezoeker kan “landen” op je pagina via een zoekopdracht of bijvoorbeeld een online of offline campagne die hem naar die specifieke pagina stuurt.

Feitelijk is elke pagina op je website dus een landingspagina, maar bij een landingspagina wordt er extra ingezet om een bezoeker die met een specifiek doel binnen komt ook exact te laten vinden wat hij zoekt.

Wanneer gebruik je een landingspagina?

Landingspagina’s worden meestal gebruikt om een specifieke aanbieding of campagne te promoten. Een veel gebruikte methode is het koppelen van landingspagina’s aan een Google Adwords campagne. Je betaald bij Google per klik voor elke bezoeker die op je site komt, dus je wilt hier ook de maximale waarde uit halen.

Binnen Google Adwords stel je een specifieke advertentie met daaraan gekoppeld een aantal specifieke zoekwoorden. Aan de advertentie koppel je de landingspagina die hier exacte op afgestemd is.

Landingspagina aansluitend op de campagne

De landingspagina moet aansluiten op de campagne waarmee de bezoeker naar de pagina gestuurd is. Zorg bij een banner bijvoorbeeld voor herkenbare beeldelementen die zowel in de banner als op de landingspagina duidelijk terug komen.

Ook tekstueel moet de campagne banner overeenkomen met de landingspagina. Je weet dan als bezoeker dat je goed zit en zult niet snel de terug-knop gebruiken om verder te zoeken.

Call to Action, de conversie!

Voorkom dat bezoekers je hele landingspagina doornemen en vervolgens de site weer verlaten. Zorg voor één prominente call-to-action. Het ene doel dat die landingspagina heeft; bijvoorbeeld een inschrijving op je nieuwsbrief of de verkoop van een product of dienst.

Deze call-to-action moet prominent op de pagina aanwezig zijn terwijl je andere afleidingen weg laat. Bied dus niet meer dan één call-to-action aan, anders weet de bezoeker niet meer wat je wilt dat hij doet. Het moet helder zijn: dit is wat ik wil dat je nu doet.

De call-to-action mag op zich overigens wel meerdere keren terug komen op dezelfde pagina, als het maar steeds hetzelfde is. Bijvoorbeeld een knop die zich zowel boven- als onderaan een pagina bevindt.

Tips voor een goede landingspagina

Tip 1: Val op! Zorg dat je de aandacht trekt.

Een sterke titel, krachtige subkop en een mooie afbeelding zorgen ervoor dat je website opvalt. De bezoeker opent waarschijnlijk niet één website maar in zijn of haar zoektocht worden waarschijnlijk meerdere websites bekeken en vergelijken. Val daarom op. Een goed design, zorgt ervoor dat jullie kwaliteiten nog sterker naar voren komen.

Tip 2: Hou het kort en krachtig.

Je hebt maar weinig tijd om je boodschap over te brengen. Maak daarom geen lange teksten. Maar deel je wat je wilt vertellen op in korte stukjes:  Een korte intro, een bullet list met drie voordelen en een paar quotes.

Tip 3: Less is more

Kijk wanneer je klaar bent met je pagina nog eens kritisch naar alle elementen. Zijn er teksten, blokken, plaatjes die niet direct aansluiten bij je campagne, je USP’s of call to action? Haal ze dan weg. Bekijk je landingspagina eens op je smarthone, waarschijnlijk schrik je van de overvolle pagina die net nog zo rustig leek op je computer.  Wanneer je nu je landingspagina aanpast zodat deze er op je mobiel ook mooi uitziet, dan is dit helemaal het geval op de desktop computer.

Tip 4: Eén doel

Vaak probeer we een vangnet te maken voor een bezoeker. Stel dat ze een brochure willen ontvangen? Of wat als ze een afspraak willen?

Vandaar dat veel websites meerdere CTA’s ( Call to actions ) bevatten. Voor je landingspagina is dit niet altijd even handig. Ten eerste verwar je de bezoeker ermee en ten tweede is het voor jou lastiger om het succes van je landingspagina te meten.

Organische zoekers

Omdat je met je landingspagina zulke unieke content op zo’n gerichte doelgroep gemaakt hebt is de kans ook erg groot dat je niet alleen met je advertentie hoog zult eindigen wanneer iemand zoekt in Google, maar dat je ook binnen Google’s organische resultaten (de gewone zoekresultaten) op een mooie hoge plek zult eindigen. Zo heb je dus extra voordeel van je landingspagina’s!

Zorg er wel voor dat Google deze pagina ook daadwerkelijk kan vinden voor de organische zoekresultaten. Een verwijzing via Google Adwords is onvoldoende. De landingspagina moet via natuurlijke links gevonden kunnen worden. Een link vanuit je sitemap pagina naar de diverse landingspagina’s kan goed werken.

Hulp nodig?

Kunnen wij je helpen met het uitdenken of opzetten van landingspagina’s?
Neem vrijblijvend contact met ons op om te kijken wat mogelijk is.

Ondersteuning

Zoek en vind

Met onderstaande zoekveld kunt u door onze hele website heen zoeken.






Domeinnaam registreren

Met onderstaande zoekveld kunt u de beschikbaarheid van een domeinnaam controleren.

Of

Vraag het ons direct


×

Inloggen ECMS

Heeft u een abonnement op ons CMS?

 

Of

Inloggen Klantenportaal

Inzage in uw facturen, offerte's en lopende projecten.

×