Wat is Google Helpouts?

Het internet. Onvoorstelbaar groot met miljoenen pagina’s aan informatie beschikbaar voor de hele wereld. Velen classificeren het al als de grootste leraar in de geschiedenis. Voor elk probleem dat je mogelijk zou kunnen hebben, is er wel ergens een antwoord te vinden in de vele uithoeken die het World Wide Web te bieden heeft. Informatie en saamhorigheid, via de social media hebben we contact met de hele wereld en kunnen we informatie die voorheen niet te verkrijgen was, ook benaderen.
En nu, zoals het de internetgigant eigen is, heeft Google een manier gevonden om hier genadeloos gebruik van te maken. Door het ons, de gebruikers van het internet, gemakkelijker te maken. Voor een kleine prijs. Of niet? Laten we eens gaan kijken naar de nieuwste service van Google: Helpouts.

Hangouts evolueert naar Helpouts

Google Helpouts heeft een heel simpel principe. ‘Van echte mensen, voor echte mensen, in ‘real-time”, één-op-één sessies tussen hulpvrager en proffesional, niet via e-mail of andere berichten, maar als een echt gesprek van mense tot mens. Een dienst die doorborduurt op de al bestaande dienst van Google+, namelijk de Hangouts, het meest populaire en best ontwikkelde deel van Google’s sociale netwerk. De mogelijkheid om gebruik te maken van een webcam in deze ‘Hangouts’ bestond al. Nu kan men er gericht dingen van leren door met experts in gesprek te gaan in gesprekken die men een ‘sessie’ noemt.
Tijdens zo’n helpout-sessie is het gebruikelijk face-to-face met de webcam te werken, maar het is ook mogelijk om computerschermen te delen, samen documenten te bewerken en zelfs de helpout op te nemen om later nog eens terug te kijken. Heel handig allemaal. Maar hoe werkt dat nou precies?

Er zijn 8 categoriën binnen Google Helpouts: kunst & muziek, computers & electronica, koken, educatie & carrière, mode & schoonheid, fitness & voeding, gezondheid en huis & tuin. Binnen deze categorieën kunnen mensen hun helpouts aanbieden, als bezoeker kunt u dan zoeken naar de helpout die u het hardst nodig heeft.
Binnen de pagina van een specifieke helpout is er al een hele hoop informatie te vinden. Zowel een samenvatting van de service die aangeboden wordt als een kort stukje tekst om de aanbieder te introduceren. Ook wordt er aangegeven wat de helpout precies kost, want hoewel sommige gratis zijn (iets dat eigenlijk prettig vaak voor komt), zijn er anderen waar je per minuut or per uur moet betalen. Dit varieert van gratis naar 5 cent tot wel 600 euro per uur.

Daarnaast wordt ook de volgende beschikbare tijd van de aanbieder aangegeven, net als of degene momenteel ook online is of niet.Op deze manier is het gemakkelijk om een sessie aan te vragen, en inderdaad, een sessie boeken is heel eenvoudig.
Om het makkelijker te maken voor de service om mensen de beste helpouts aan te bieden, is het mogelijk om (na een sessie) een aanbieder te beoordelen. Het systeem werkt met sterren, van één voor een lage kwaliteit tot vijf voor een hoge. Ook is er de mogelijkheid commentaar achter te laten op de pagina van een helpout. Zo kunt u zien of degenen die u zijn voorgegaan wel of niet tevreden waren.

Prachtig principe, toch? Jazeker, maar in de realiteit zijn veel van de aangeboden helpouts meer een front om meer bezoekers en interesse voor persoonlijke services en websites te genereren dan dat men echt op Helpouts alleen gericht is. Er is ook veel sprake van overprijzing. Aanbieders tonen veel zelfvertrouwen, maar weinig marktkennis. Het probleem met de online markt is dat men gewend is goede kwaliteit voor weinig geld te krijgen, in de ‘echte’ wereld is dat natuurlijk niet zo. Het vertalen van een realistische markt naar een online idee slaat niet zo snel aan, dat is een nadeel. Vooral voor de aanbieders.

De gedachtegang: Waarom Helpouts?

Van Google’s standpunt uit heeft Helpouts natuurlijk een flink aantal redenen tot bestaan. Google Hangouts was altijd al het meest gebruikte onderdeel van Google+ en werd zelfs al veel op een commerciele manier door mensen gebruikt. Er was maar één probleem; de tolheffer (Google) werd niet betaalt en liep dus duizenden euro’s mis. Nu is dat dus anders en kan Google met de hulp die via Hangouts werd aangeboden óók geld verdienen.
Een tweede reden is de potentiele macht die de nieuwe service Google kan geven. Men moet een Google+ account hebben om van de dienst gebruik te kunnen maken en betalingen worden verricht via Google Wallet. Als Helpouts inderdaad zo populair wordt als de oprichters graag zouden zien dan kan dit alles ervoor zorgen dat het bedrijf een nog grotere economische macht krijgt dan het al heeft, iets dat natuurlijk alleen maar voordeel kan opleveren voor de internetgigant.
Want, laten we eerlijk zijn, Google verdient flink aan de helpouts. 80% van wat er betaald wordt mag dan naar de aanbieder gaan, maar de andere 20% is voor Google.

Ah, maar niet alleen Google is geinteresseert in de deuren die Helpouts opent. Wanneer het op marketing aankomt geeft de service een schat aan mogelijkheden. Wat is er handiger dan iemand te laten zien hoe je een taart maakt of hoe je make-up moet gebruiken om vervolgens subtiel te wijzen naar de producten van het bedrijf waar je voor werkt? Ook is het een gouden kans om een merknaam meer bekendheid te geven.
Alles bij elkaar geeft het bijna een magisch idee. Nu alleen afwachten of het ook echt wordt gebruikt.

Verder is er ook nog de theorie dat Google Helpouts helemaal niet is ontwikkelt voor laptops en telefoons alleen, maar ook en misschien zelfs specifiek voor Google Glass, nóg een Google project dat momenteel enkel in de kinderschoenen staat. Een ‘bril’ met een camera die vastlegd wat jij ziet. Wie bakt er bijvoorbeeld nou een taart met een android in de hand? Het lijke alsof Glass een groot onderdeel van Helpouts zou moeten zijn, sommige workshops fungeren maar half zonder. Of een of beide van deze nieuwe technologieën het gaan maken in de grote wereld? Dat moeten we nog zien.

Aan de andere kant…

Een prachtig concept, maar, zoals bijna alles, heeft Helpouts ook een paar minder prettige kanten. De noodzakelijkheid een Google+ account en Google Wallet te hebben, bijvoorbeeld. Veel mensen stoten hier al hun hoofd aan. Daar komt nog bij dat, zoals te verwachten bij een service die nog zo jong is, er nog een aantal bugs rondhangen.
Een van de grootste problemen is de regelmatig slechte videokwaliteit. Wanneer je advies krijgt over hoe een artikel te schrijven en je belangrijkste vraag wordt over een spread van vijf minuten continu afgekapt door ruis en een instabiel beeld, dan gaat er toch iets niet helemaal goed.

Verder is er het feit dat Google Helpouts ook moet opboxen tegen de al bestaande ‘hulpdiensten’. Youtube bijvoorbeeld, heeft duizenden how-to filmpjes op de website staan. Natuurlijk hebben deze niet de één op één aandacht waarbij professionals specifiek op jouw vraag antwoord geven, maar nog steeds kun je op de meeste vragen een antwoord of demonstratie vinden. Mensen zijn ook gewend aan services als Youtube, de overstap maken heeft daarom vaak wat overtuiging nodig. Waarom de moeite nemen een Google+ account aan te maken wanneer Youtube waarschijnlijk ook wel een antwoord heeft?

Daarnaast zijn er de twijfelachtige garanties die Google geeft en de rechten die het bedrijf behoud. Er wordt gezegd dat er een niet-goed-geld-terug garantie is, maar de manier waarop dit werkt is toch vaag op zijn best. Ook kan elke willekeurige helpout opgenomen worden, zelfs zonder toestemming, en mag Google eigenlijk alles wel bekijken. Natuurlijk zijn hier legitieme redenen voor zoals aangiften van mishandeling of het verbeteren van de service, maar de blanke kaart die alsnog voor deze regel geld kan mensen achterdochtig doen reageren.

Natuurlijk geeft Google ook geen garantie voor de inhoudelijke kwaliteit van een Helpout, je kunt een verschrikkelijk persoon hebben die je erg slecht advies geeft, maar dat is niet Google’s probleem. Er wordt ook niet gezegd hoeveel van die eerste 1000 aanbieders grote bedrijven, kleine bedrijven of freelancers zijn. Wanneer het op transparantie aankomt laat Google wel te wensen over, maar misschien is dat normaal.

En, zoals al eerder gezegd, zit er geen ‘betaal minimumloon voor de locale economie van deze persoon’-knopje op dit ding. Toch, in conclusie, lijkt het grootste nadeel voor Google Helpouts de onzekerheid te zijn. Onduidelijkheid en onzekerheid in garanties, sessie/video kwaliteit en toekomst van de service in zijn geheel.

Vergelijkbaar, maar niet hetzelfde

Er zijn maar weinig dingen nog ècht origineel wanneer het op het internet aankomt. Dit geld ook voor Helpouts. Gaaf idee zegt u? Nou, Google was niet de eerste die het heeft uitgevoerd.

In Engeland bestaat al een poosje de website Learncliki, dat ruim een jaar ouder is dan Helpouts. De website koppelt studenten aan leraren om nieuwe vaardigheden aan te leren, voor werk of voor henzelf. De onderwerpen variëren van hoe te coderen tot hoe een gitaar te bespelen.
Ook hier zijn de sessies opneembaar, maken ze gebruik van de webcam en kunnen ze beoordeeld worden. De betalingsmethode is PayPal.

De meeste ‘leraren’ zijn bereid om nieuwe klanten een gratis 15 minuten lange sessie te geven voordat ze ook echt met elkaar in zee gaan, en met ook een 100% niet-goed-geld-terug garantie voor die klant wint iedereen.
From real people for Real people in real time”, volgens een woordvoerder is dat precies wat Learncliki heeft gedaan in de afgelopen tijd. Gelukkig zien ze enkel nieuwe mogelijkheden nu ze niet meer de enige vis in de vijver zijn. Het lijkt dus enorm veel op Helpouts, maar is al een poosje in de lucht en heeft een meer open systeem voor betalingen. Helaas geniet het natuurlijk niet de naamsbekendheid van Google.

Zelfs in Nederland was er al een bedrijf dat lijkt op wat Google enkele maanden terug heeft aangekondigt. 24Sessions focust zich op de zakelijke markt en draait rond een platform waarop professionals een-op-een van gedachten kunnen wisselen met experts.
Voor de adviseurs van 24sessions is het zelfs voordeliger dan wanneer ze zouden overstappen naar Helpouts, want waar Google 80% overlaat, mogen de aanbieders van 24sessions 85% houden. Ook hier worden van tijd tot tijd gratis sessies aangeboden om naamsbekendheid te genereren. De uiteindelijke betalingen worden via Mangopay afgehandelt.
In eerste instantie schrokken de mensen bij 24sessions van de aankondiging die Google deed, nu kijken ze er echter positief tegenaan. De webgigant maakt natuurlijk het verschijnsel groot, en daar kan goed gebruik van gemaakt worden. De uitdaging blijft immers het creëren van vraag, en daarom is de toetreding van Google tot dit speelveld erg welkom.

Jouw web mijn web

Uiteindelijk is Helpouts opnieuw een mooi voorbeeld van de manier waarop Google steeds maar nieuwe manieren vind om zelf te profiteren van wat er op natuurlijke wijze op het internet ontstaat. Niets mis mee natuurlijk, en het is altijd interessant om te zien of een nieuwe service wel of niet aanslaat. Over Helpouts valt momenteel niet veel meer te zeggen, het staat net in de
kinderschoenen. De aankomende paar jaar zullen we ongetwijfelt meer leren en zullen we zien hoe het deze service vergaat.

Ondersteuning

Zoek en vind

Met onderstaande zoekveld kunt u door onze hele website heen zoeken.






Domeinnaam registreren

Met onderstaande zoekveld kunt u de beschikbaarheid van een domeinnaam controleren.

Of

Vraag het ons direct


×

Inloggen ECMS

Heeft u een abonnement op ons CMS?

 

Of

Inloggen Klantenportaal

Inzage in uw facturen, offerte's en lopende projecten.

×