Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie

In eerdere emails hebben we al de focus gelegd op de zoekmachine optimalisatie. Helaas is de SEO een continu veranderende wereld, concurrenten, technieken, ontwerpen, inhoud, dit allemaal en meer hebben effect op uw positie binnen de grootste zoekmachine van onze tijd. Google heeft op haar website alle richtlijnen aangeduid waarmee u uw website optimaal kunt inrichten, ik wil in deze blog de tijd nemen een aantal hiervan bij u kenbaar te maken.

1. Inhoud lengte

Uw webpagina dient op zijn minst 500 woorden te bevatten, hoe langer des te beter. Meer tekst wordt beschouwd als meer “informatief”. Lange teksten verhogen ook de bezoeksduur op de webpagina, wat resulteert tot een positieve ranking. Let hierbij erg op de materie, ga in op het onderwerp, duidt de kernwoorden aan door deze dikgedrukt te maken. Verwijs vanuit diverse belangrijke termen naar andere hooggerankte website’s voor eventueel uitleg, zoals Wikipedia of Google, u maakt hiermee indirect gebruik van andermans ranking en vergroot het gemak voor uw bezoeker(s).

2. Bezoeksduur en lage bounce

De inhoud van uw webpagina hoort informatief te zijn en dient van waarde te zijn voor de lezer, anders zal de bezoeker “bouncen”. Een bounce houdt in dat de bezoeker direct na binnenkomst op uw webpagina de website verlaat zonder door te klikken naar een andere webpagina binnen uw website. U wilt er juist voor zorgen dat uw bezoeker(s) blijven “hangen” en meer pagina’s gaan lezen/bekijken. Dit draagt bij aan de gedrags ranking factor, dit maakt een groot onderdeel uit van de manier waarop Google en diverse andere zoekmachine’s uw website beoordelen.

3. Geoptimaliseerd voor Zoekwoorden & Gerelateerde woorden

De “best practise” geeft aan een zoekwoordendichtheid te hanteren van 1% tot 3%. Het wordt aanbevolen om meer Latent Semantic Indexing (LSI) zoekwoorden uw content te gebruiken. Dit helpt om uw content heen een “onderwerp cluster” te bouwen, hiermee verhoogd u de relevantie voor de zoeker. Latent Semantic Indexing (LSI) is een methode van indexeren door de zoekmachines. Bij LSI wordt gekeken naar het verband tussen verschillende woorden die gebruikt worden in een tekst. Woorden die veel met elkaar gemeen hebben, hebben een kleine semantische afstand. Woorden die niets met elkaar te maken hebben, hebben een grote semantische afstand. Hierbij wordt gekeken naar het gebruik van synoniemen, meervouds- en enkelvoudsvormen, verkleinwoorden en andere gerelateerde termen aan het hoofdonderwerp. De zoekmachine beoordeelt dus steeds meer de context van het artikel of de pagina op je website. Dit onderdeel vraagt om meer uitleg vind je niet?, het volgende voorbeeld zal het ophelderen;

“Een goed voorbeeld van LSI zoekwoorden zien we terug in de auto branche. Uiteraard is dit voorbeeld van toepassing op veel meer branches. Het is slechts een voorbeeld ter verduidelijking van LSI zoekwoorden. De meeste autogarages verkopen tweedehands auto’s van verschillende merken. In de meeste gevallen zal er op de website van een autogarage dan ook een pagina ‘occasions’ of ‘tweedehands’ aanwezig zijn. Vanuit het SEO oogpunt zullen sommige bureaus of ‘specialisten’ wellicht adviseren om voor ieder zoekwoord specifiek een pagina / landingspagina aan te maken. Echter vanuit de gedachte van LSI is dit niet aan te raden. Namelijk woorden als “tweedehands auto” “tweedehands bolide” “occasion” “gebruikte auto” etc. kunnen in dezelfde context worden geplaatst. Zeker met het oog op de toekomst raden wij aan om je website zo natuurlijk mogelijk in te richten. Latent Semantic Indexing krijgt steeds meer nadruk. Bepaalde SEO werkwijzen die voorheen zeer succesvol waren, zullen wellicht in de toekomst geen resultaten meer behalen.”

4. Titel, de meester

Zorg ervoor dat u een “eye-catching” titel heeft waarin u ook u uw zoekwoord verwerkt is. De titel weegt nog het zwaarst in de SEO factor. Probeer eens een zoekactie te verrichten op Google, u zult merken dat de meeste resultaten het zoekterm in de titel hebben staan. Gebruik deze tip dus!

5. Wees Sociaal

Indien u de mogelijkheid heeft uw content op Facebook, Twitter, G+ of andere sociale netwerken te delen, doe dit dan. Sociaal verkeer en signalen zijn oersterk, en gaat gepaard met zoekmachine ranking. Gebruik Facebook openGraph en Twitter Card op uw website om er zeker van te zijn dat uw content correct wordt opgepakt.

Conclusie zoekmachine optimalisatie

Natuurlijk zijn er nog tal van technieken en methoden om u website te optimaliseren. Ik hoop dat deze blog u de nodige tips en kennis geeft om in ieder geval uw website in te richten naar de richtlijnen van Google. Uiteraard is het zoekmachine optimalisatie proces een tijdrovend onderdeel van het onderhouden en bijhouden van uw website. Wij bieden tegen een vast maandelijks tarief u de optie uw website op professionele wijze te optimaliseren voor de zoekmachines. Bel of mail ons voor meer informatie hierover. Ik hoop dat u verder heeft genoten van deze blog en tref u weer in de volgende blog!

Meer over onze SEO diensten.

Ondersteuning

Zoek en vind

Met onderstaande zoekveld kunt u door onze hele website heen zoeken.






Domeinnaam registreren

Met onderstaande zoekveld kunt u de beschikbaarheid van een domeinnaam controleren.

Of

Vraag het ons direct


×

Inloggen ECMS

Heeft u een abonnement op ons CMS?

 

Of

Inloggen Klantenportaal

Inzage in uw facturen, offerte's en lopende projecten.

×