Social media wel de moeite waard?

Naast het adverteren op de traditionele manier en bij zoekmachines, is er tegenwoordig nog een derde optie die steeds vaker opduikt. Adverteren met social media. Een nieuwe manier van adverteren die ook de online hoeken bereikt waar de zoekmachines niet kunnen komen.
Sommige van deze media passen zichzelf aan op een manier die het gemakkelijker maakt om te adverteren, anderen doen dat niet. Het maakt soms niet eens erg veel uit, u kunt altijd advertenties kwijt op een social media website. Binnen of buiten uw eigenlijke account.

Elk verschil telt

Het lastige aan uitleggen wat de voor- en nadelen zijn van het adverteren op social media platforms is dat deze vaak verschillend zijn bij verschillende bedrijven. Het type bedrijf of service is van belang evenals uw specialisatie, de doelgroep, en zo veel meer. Toch heb ik hier geprobeerd de meest veelvoorkomende voor- en nadelen bij elkaar te rapen.

Plus en min

Er zijn een hele hoop voordelen aan het adverteren met social media. U kunt mensen bereiken die de traditionele adverteerders missen, met de enorme userbases die de social media hebben, en er is een ongelimiteerd potentieel om nieuwe mensen binnen te halen. De waarschijnlijkheid dat er mond-tot-mond reclame rond gaat wordt groter en er wordt meer feedback gegeven wanneer u zich in de social media waagt.
Meestal is deze manier van adverteren efficiënt waar het kosten betreft en wordt er veel verkeer naar uw website gestuurd. Het is ook gemakkelijker om de competitie in de gaten te houden.
Reclames zijn doelgerichter en nodigen engagement uit. Alles is real-time en de sociale factor komt gauw om de hoek kijken, wat natuurlijk erg voordelig kan zijn met de juiste mensen achter het stuur.
Het opbouwen van loyaliteit aan uw merk is een heel prettige bijkomstigheid, net als de optie te kunnen leren hoe producten en services

beter kunnen en het gemak waarmee misverstanden en/of verkeerde informatie kunnen worden rechtgezet. Natuurlijk kunt u ook leren over uw doelgroep over de social media, maar dit hoeft niet per sé direct met advertenties te maken te hebben.
Als laatste is het natuurlijk een heel prettig gevoel dat uw bedrijf kan uitvinden wat het beste werkt en daarbij blijven zonder meteen gebonden te zijn, zelfs al is daar wat planning voor nodig.

Helaas zijn er ook minder prettige kanten aan deze relatief nieuwe manier van adverteren. Het kost veel tijd en geeft een hoge druk op uw talent: het kan lastig zijn om continu met innovatief en interessant

content naar buiten te komen dat ook nog eens relevant is voor uw bedrijf. Het kan lastig zijn om bij te houden.
Iets van de controle die bedrijven voorheen zelf in handen hadden, gaat nu verloren.  Mensen kiezen zelf wat te zien en wat niet te zien, om maar niet te spreken over het feit dat uw bedrijf zich ook open stelt voor negatieve reacties.
De ROI (return on investment) is vertraagd, het duurt namelijk even om iets op te bouwen en vervolgens vast te houden. Social marketing heeft vaak ook een toegewijd team nodig dat constant toezicht houdt. En aangezien meerdere mensen bezig zijn met de bedrijfspagina’s en specifieke advertenties kan het zijn dat de stem van het bedrijf iets waziger wordt. Al die verschillende mensen geven er namelijk hun eigen draai aan. Alles is zichtbaar voor het publiek, mogelijk zowel een voordeel als een nadeel, maar elk foutje kan worden opgepikt en uitvergroot.
Met alle veranderingen die online zo snel worden doorgevoerd kan social media marketing gauw te veel worden om nog mee om te gaan, dat kan op zijn beurt weer leiden tot een negatieve online reputatie. En dat wil niemand.

Adverteren binnen de social media

Als we inzoomen op de grootste en/of bekendste social media platforms in Nederland, dan zien we dat sommigen een speciale advertentie-service hebben opgezet, en anderen niet. Maar zijn deze opties eigenlijk wel zo handig?

Facebook

Iedereen kent Facebook dezer dagen, dè social media gigant op het net. Dit sociale netwerk heeft een speciale functie om advertenties in te maken en de mogelijkheid om extreem gericht te adverteren. Door informatie te halen uit de profielen van gebruikers weet Facebook precies welke mensen waarin geïnteresseerd zijn en welke advertenties dus het meest kans op succes hebben.

Toch, wanneer aan mensen wordt gevraagd hoe de service bevalt, komen er over het algemeen niet zulke positieve resultaten naar voren. Er wordt gezegd dat het opzetten van de advertenties moeilijk is en er een hoop gedoe bij komt kijken. Een hoge blootstelling met een laag klikpercentage. Al bij al: ineffectief.

Google+

Dit relatief nieuwe platform heeft een heel ander probleem, namelijk dat er helemaal geen regelingen voor advertenties zijn. Reclame zal dus vanuit uw eigen account moeten komen, en dat is meestal niet iets waar eventuele vrienden op zitten te wachten.

Daarnaast is er veel tegenstrijdige informatie over Google+, sommigen melden dat het een mooi, bloeiend netwerk is waar veel meer activiteit is dan men denkt. Anderen vertellen het tegenovergestelde, dat er maar weinig groei is in een gemeenschap die kleiner is dan verwacht en daarbij ook nog verwarrend kan zijn.
Dit maakt het moeilijk om er een goede mening over te vormen zonder het zelf te proberen.

Twitter

De snelle berichtjes van Twitter lijken minder potentieel te hebben voor advertenties dan bijvoorbeeld Facebook’s pagina’s, maar dit blijkt niet helemaal te kloppen.

Het opzetten van advertenties bij twitter is ‘snel en pijnloos’. U betaald wanneer iemand iets doet met uw advertentie-tweet of uw account gaat volgen dankzij de desbetreffende tweet. Er is maar een laag aantal impressies en de service is duur, maar er is ook een hoge ratio van mensen die doorklikken naar uw website.

Jammer is dat het zo lastig is om in de gaten te houden wat precies het effect is van de advertenties op Twitter.  Het enige duidelijk meetbare effect is het aantal volgers dat u heeft, Dan hebben de advertenties nog de moeilijkheid dat ze na enkele dagen steeds minder mensen naar uw pagina dirigeren. Ze hebben dus maar een korte levensduur.

Toch lijkt Twitter tot nu toe als winnaar uit de bus te komen, het is gemakkelijk op te zetten en hoewel duur…Brengt toch de meeste aandacht op.

LinkedIn

Deze professionele website heeft natuurlijk ook volop potentieel voor advertenties. Misschien niet voor alle bedrijven, zoals altijd het geval is met social media, maar toch. Mensen met ervaringen in het adverteren met LinkedIn zijn echter niet zo enthousiast.

De advertenties maken wel indrukken, maar leiden niet tot mensen die verder klikken. Advertenties blijken duur te zijn en natuurlijk moeten ze vooral op een professioneel niveau gebracht worden. U kunt niet zomaar alles adverteren op LinkedIn. Een van de grootste nadelen is echter dat advertenties enkel getoond worden in één sectie: de bedrijven-sectie.

Op de traditionele toer

Nu we al die online manieren van adverteren hebben besproken, kijk ik nog even naar die oude, vertrouwde traditionele reclame.
Voordelen van de oude TV-/radiocommercials, de affiches op straat of reclame in de krant is dat het een geforceerd publiek heeft. In tegenstelling tot het internet moeten de meeste mensen wachten tot de reclame over is voordat ze weer verder kunnen kijken en/of luisteren naar hun programma. Het wekt een zeker indrukwekkend gevoel op wanneer een merk op televisie of radio verschijnt en lokt real-world communicatie uit. Het is een face-to-face manier van verkopen.
Aan de andere kant vinden mensen de traditionele reclame vaak irritant en vervelend. Het is een-dimensioneel, statisch, duur en kan amper doelgericht genoemd worden.

Een goede balans

Dus wat is het beste? Over internet en social media worden meer mensen bereikt en is het gemakkelijker een positieve band op te bouwen met het publiek. De traditionele reclame heeft ook nog steeds sterke punten, mensen worden aan uw bedrijf herinnerd wanneer ze eens niet achter de computer zitten of hun telefoon zijn vergeten.
Momenteel lijkt de meest effectieve manier van adverteren een 80/20 verdeling te zijn tussen online adverteren en traditioneel.

Is adverteren met social media het wel waard? Dat is een volle ja, als u de echte advertentie-regelingen van de media met een voorzichtige blik benaderd. Voor bepaalde bedrijven zal het ongetwijfeld goed werken, maar over het algemeen is het effectiever simpelweg een account op te zetten en van daaruit bekendheid te oogsten.

Accepteer voorkeuren, statistieken cookies om deze video te bekijken.
Ondersteuning

Zoek en vind

Met onderstaande zoekveld kunt u door onze hele website heen zoeken.

Go!





Of

Domeinnaam registreren

Met onderstaande zoekveld kunt u de beschikbaarheid van een domeinnaam controleren.

×

Inloggen Klantenportaal

Inzage in uw facturen, offerte's en lopende projecten.

×