Wat kan Google Analytics voor uw bedrijf betekenen?

Google Analytics (GA) is een gratis programma van, natuurlijk, de grote Google. Het verzameld statistieken van een website onder uw beheer en geeft een duidelijk beeld van o.a. bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaven. Daarmee is het een heel handig stukje gereedschap, maar… wat kunt u er nu allemaal mee? Wat kan het voor een bedrijf betekenen? Die vraag zal ik hier voor u pogen te beantwoorden.

Functies

GA heeft een groot aantal handige functies functies op zijn naam staan. Van het totale aantal bezoekers sinds de start van de GA metingen tot een overzicht van de geografische locaties van uw bezoekers. Ik zal deze en meer even voor u op een rij zetten:

– Het aantal bezoekers sinds het begin van de metingen.
– Het totaal aantal paginaweergaven sinds het begin van de metingen.
– Het bounce-percentage. Dat wil zeggen het gemiddelde aantal bezoekers dat de   website verlaat na 1 pagina te hebben bekeken. Tussen 40 % en 60 % is normaal.
– De gemiddelde tijd die een bezoeker doorbrengt op de website.
– Hoe een bezoeker op de website terecht is gekomen.
– Geografische locatie van bezoekers.
– Overlay. Dit is een functie die laat zien waar bezoekers klikken en hoeveel   procent van de bezoekers daar klikt.
– De mogelijkheid om ‘Goals’ kunnen stellen, zoals bijvoorbeeld hoeveel   formulieren succesvol zijn verstuurd.
– Integratie met Adwords, goals kunnen bijvoorbeeld zijn: verkopen, een bepaalde    pagina bekeken hebben of een bepaald bestand gedownload hebben.
– Welke pagina’s het meest populair zijn en welke sleutelwoorden mensen naar uw website hebben gebracht.

Met deze functies kunt u heel effectief een beeld scheppen van de manier waarop uw website fungeert, welke pagina’s mensen interessant vinden en welke niet. Op deze manier kunt u zien welke aspecten van uw website meer aandacht nodig hebben.

Voor- en nadelen

Grote voordelen van GA zijn natuurlijk dat het gratis is, maar verder ook dat het meerdere website tegelijk kan monitoren. Het is gemakkelijk te gebruiken en kan ook zien hoeveel mensen op mobiele apparaten de website bezoeken. Daarnaast kan het een waarschuwing geven wanneer er significante veranderingen optreden in de analytische patronen binnen de website en activiteit in de sociale netwerken in de gaten houden. In de huidige sociale-netwerk revolutie is dat heel fijn.

Jammer is het echter dat mensen die javascript hebben uitgezet in hun browser, of die cookies weigeren/verwijderen niet accuraat worden meegerekend in het aantal bezoekers. Sommige privacy netwerken als bijvoorbeeld Tor kunnen de geografische locatie van bezoekers vervalsen en de software is niet in staat om internetrobots te herkennen. Een van de grootste nadelen waar het GA betreft vind men dat het niet real-time is. Het kan uren duren voordat nieuwe data verschijnt, het real-time dashboard staat volledig los van de andere Analytics gegevens.

Gelukkig zijn deze ‘gaten’, die geslagen worden in de goede data, miniem en blijft Analytics een heel handig stukje gereedschap bij het beheren van een website.

Universal Analytics

Google is momenteel bezig met deze nieuwe technologie, nu in bèta fase, die Analytics beter en preciezer zou moeten maken. Deze technologie is in plaats van sessie-, bezoeker-gericht.

Het komt vaak voor dat iemand via verschillende apparaten een website bezoekt. Op het werk via de pc, in de trein op eentablet, etc. Voorheen werden deze bezoeken allemaal als unieke bezoekers geteld, maar wat Universal Analytics zo revolutionair maakt is het ‘cross-device tracking’, een bezoeker over verschillende apparaten kunnen volgen. Dit wordt gedaan door aan elke gebruiker een uniek ID-nummer te koppelen, door mensen in te laten loggen of een
klantnummer te geven.

Hiermee wordt het dus een technologie die focust op de gebruiker. Vanuit verschillende browsers en media telt deze gebruiker nog steeds als 1. Dit

maakt het ook mogelijk om verschillende bezoeken te volgen. Wat doet een bezoeker de eerste keer dat hij op de website verschijnt? En een tweede keer?

Met die informatie kunt u uw website een stuk gebruikersvriendelijker maken en beter aanpassen aan het gedrag van de bezoeker.

Dus?

Google Analytics kan mooie dingen doen voor uw bedrijf. Het geeft aan welke aspecten van de website aantrekkelijk zijn en of mensen lang genoeg op de website blijven om ook aankopen te doen/formulieren in te vullen. Het kan daarmee laten zien of uw website effectief is ingedeeld. Als iemand de website te snel verlaat, of maar een paar seconden op een pagina blijft, dan hoeft dit niet aan de content te liggen.

Vormgeving is (bijna) alles, en Google Analytics kan u door middel van klantgedrag laten zien waar deze meer werk kan gebruiken. Of juist niet!

Accepteer voorkeuren, statistieken cookies om deze video te bekijken.
Ondersteuning

Zoek en vind

Met onderstaande zoekveld kunt u door onze hele website heen zoeken.

Go!





Of

Domeinnaam registreren

Met onderstaande zoekveld kunt u de beschikbaarheid van een domeinnaam controleren.

×

Inloggen Klantenportaal

Inzage in uw facturen, offerte's en lopende projecten.

×