Adverteren met Google?

Met zijn betaalde advertentie-systeem is Google Adwords verantwoordelijk voor 96%/97% van Google’s inkomen. Het is een zogenaamd ‘PPC’-programma (Pay-Per-Click) omdat u als klant betaalt per klik op de advertentie die u plaatst. Wanneer er aan 500 mensen gevraagd wordt of Google Adwords ook echt werkt, dan is het beste antwoord “Ja, voor Google.”.

Het principe

Adwords is een programma dat mensen hun eigen geschreven advertenties laat aanmaken, compleet met gerelateerde sleutelwoorden. Vervolgens, wanneer deze sleutelwoorden in Google worden ingetypt, is het mogelijk dat de advertentie in de zoekresultaten komt te staan. Per klik op zo’n advertentie moet de eigenaar ervan betalen.
De sleutelwoorden kunnen lastig zijn, aangezien bedrijven en particulieren ‘bieden’ op sleutelwoorden die zij associëren met hun producten. In een fractie van een seconde houdt Google dan een soort ‘veiling’ over duizenden sleutelwoorden en reclames om te zien welke het meest relevant zijn. De ‘winnende’ reclames verschijnen dan bovenaan de zoekresultaten.
Dat is de basis van Google Adwords.

Waarom wel of niet?

Zoals bij alle soorten advertentie-opties wilt u graag weten of Adwords wel een juiste keuze is. Is het de investering wel waard? Natuurlijk, zoals bij elk idee of principe, zitten er goede en slechte kanten aan iets als Adwords.

Een prettig effect van Adwords is bijvoorbeeld dat het onmiddellijk effect heeft, in plaats van de maanden wachten voordat SEO (Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie) zijn vruchten afwerpt. Het is erg snel en gemakkelijk op te

zetten, zorgt ervoor dat uw bedrijf kan worden gezien bij ’s werelds grootste zoekmachine met potentieel globaal bereik en laat gebruikers een dagelijks en/of maandelijks budget instellen dat erg flexibel en gemakkelijk aan te passen is. Advertenties zijn altijd te bewerken, u kunt experimenteren met zinnen en pakkende slogans zonder consequenties.
Verder is Adwords erg meetbaar en een rendement op investering is gemakkelijk uit te rekenen. Dit wil zeggen dat het gemakkelijk is om te berekenen of er winst of verlies gedraaid wordt, vooral wanneer u de tijd neemt om enkele van de vele goede online ‘zelfstudies’ door te nemen.
Daarnaast kunt u ook heel gericht adverteren, tot de geografische locatie van de potentiele klant aan toe. Adwords werkt ook met een zogenaamde ‘quality score’, deze heeft betrekking op de relevantie van uw advertenties op de pagina die geadverteerd wordt. Hoe hoger die score, hoe minder u per klik moet betalen.
In combinatie met Google Analytics is ook de effectiviteit van de geplaatste advertenties heel goed te volgen en er is een heel goede kostencontrole en -effectiviteit mogelijk – indien er een goed management achter zit.

Dat is dan meteen het grote probleem van Adwords.
Het kan heel winstgevend zijn…Indien er goed mee omgegaan wordt.

Natuurlijk is het nog steeds een PPC-service, ook wanneer iemand niets koopt op uw website zult u nog steeds moeten betalen voor de klik. Het aantal karakters dat toegestaan is in headline, tekst en url is beperkt en concurreren voor populaire sleutelwoorden kan erg duur zijn. Bij ineffectief gebruik van die sleutelwoorden

gaat ook de bounce-rate (het gemiddeld aantal mensen dat na 1 pagina te hebben gezien de website al verlaat) snel omhoog. Klikfraude en zogenaamde ‘thumbslips’ (mensen met een touch-screen apparaat die uitschieten met hun vinger) kunnen ook een probleem vormen.

Het vervelendste aan Adwords is dat het heel geniepig kan zijn, vooral wanneer iemand onvoldoende research heeft gedaan. De leercurve is vrij stijl, in een korte tijd zult u veel informatie tot u moeten nemen wilt u misstappen voorkomen. En misstappen kunnen u letterlijk duur komen te staan in Adwords. Men vindt het een programma dat lastig te leren en lastig te begrijpen is. Het blijkt moeilijk te zijn uit de experimentele fase te geraken en het programma zelf helpt daar niet bij. De default instellingen van Google zijn soms misleidend en kunnen onnodig veel geld kosten.
Hierdoor is Adwords iets waar veel tijd in geïnvesteerd  moet worden, in eerste instantie om zeker te weten en te controleren dat alles wel echt goed is gebeurd, later om het continu in de gaten te houden. Veel tijdrovend management dus.

Verkoop vs. informatie

Naast de voor- en nadelen die Adwords van zichzelf al heeft, is er nog een factor die in acht genomen moet worden. Wanneer uw website vooral bestaat om mensen informatie te geven en niet om producten of diensten te verkopen, dan kunt u beter niet aan Adwords beginnen. Er zal immers weinig tot geen winst van verkoop zijn om de investering in Adwords weer terug te verdienen. Wanneer u iets verkoopt kan Adwords erg goed werken, maar wanneer dat niet het geval is…Kunt u het misschien beter links laten liggen.

Er is wel een verschuiving van de macht binnen Google, van de zoekmachineoptimalisatie naar de digitale advertenties. Dit is vooral merkbaar voor kleinere webwinkels, die nu meer zullen moeten doen aan adverteren dan voorheen misschien het geval was.

Weet wat je doet

Dat is de punch line met Adwords. Wanneer u weet wat u doet zit er een mooie potentiele winst in, maar indien dat niet het geval is zult u waarschijnlijk meer geld kwijtraken dan verdienen.
Sowieso is het verstandig om Adwords te combineren met  een SEO beleid, maar wanneer er voldoende tijd in geïnvesteerd wordt, is Adwords zeker de moeite waard met de hoeveelheid mensen die het naar uw website kan brengen. En niet zomaar mensen, maar mensen die ook echt op zoek zijn naar iets dat, wanneer u de juiste sleutelwoorden gebruikt, u ook echt kunt bieden.
Conclusie is dus dat als u weet wat u doet, Adwords een goed en fijn programma is om mee te werken. Het is aan u om te beslissen of u er de tijd in wilt steken.

Accepteer voorkeuren, statistieken cookies om deze video te bekijken.
Ondersteuning

Zoek en vind

Met onderstaande zoekveld kunt u door onze hele website heen zoeken.

Go!





Of

Domeinnaam registreren

Met onderstaande zoekveld kunt u de beschikbaarheid van een domeinnaam controleren.

×

Inloggen Klantenportaal

Inzage in uw facturen, offerte's en lopende projecten.

×